Matěj Šturala: Uvažujeme o dalším „Celticu“
Matěj Šturala patří mezi lidi, kteří pro Baník dýchají. A povedlo se nám ho vyzpovídat. Bude se opakovat zápas, jakým byl ten s Celticem? Jaké jsou limity Městského stadionu ve Vítkovicích? Prodělává fanshop? Bude mít Baník mobilní aplikaci?
Co je v Baníku vaším hlavním úkolem?
Řízení marketingového a PR týmu, nastavení marketingové strategie, kreativa. To jsou ve stručnosti mé hlavní úkoly. Mimo to na má bedra spadá ještě fanshop.
Výroční utkání se Celticem bylo pro fanoušky výborným zážitkem a pro klub, pokud mám správné informace, skončilo ziskem. Neuvažuje se o opakování podobného modelu? Letní generálky by se pro taková utkání nabízely.
Ano, máte naprostou pravdu, toto utkání se velmi povedlo ze všech stran. O pořádání dalšího takového utkání samozřejmě uvažujeme. Ale najít vhodné datum je dost složité. Narážíme na kolizi v termínech s dalšími velkými podniky typu Zlatá tretra či Colours of Ostrava. Do toho se pak přidávají i takové provozní záležitosti, jako třeba výměna trávníku na Městském stadionu, takže letos je to bohužel bez šance. Ale s tou myšlenkou chceme pracovat a byli bychom velice rádi, kdyby se nám něco podobného povedlo zopakovat.
Hodně lidí říká, že pro Baník je limitem vítkovický stadion. V čem se podle vás tyto limity nacházejí?
Já už jsem o tom v závěru minulého roku mluvil v rozsáhlém článku pro Moravskoslezský deník, takže bych jen krátce znovu zopakoval, že vítkovický stadion je postavený primárně pro atletiku, ne pro fotbal. Kapacita 15 tisíc je možná hezká, ale pokud opravdu přijde tolik návštěvníků, tak pocítí značný nekomfort jak z pohledu cateringu na stadioně, tak i z pohledu prostoru mimo tribuny. Cesty kolem stadionu jsou úzké, musíte celý stadion obcházet a takto bych mohl opravdu dlouze pokračovat. Při návštěvách nad 12 tisíc diváků jdeme nad limit stadionu.
Z vašeho pohledu, je pro klub výhrou mít vlastní stadion, nebo je lepší model, kdy stadion patří městu a klub si ho pronajímá?
Myslím, že ideální je kombinace obou modelů. Výhodou, když je stadion pouze váš, je bezesporu volnost v tom, co na stadionu můžete dělat. Jste absolutním pánem svého prostoru. Nevýhodou jsou pak samozřejmě vysoké náklady na údržbu a provoz.
Pražská S dokázala kombinací výsledků, atraktivní hry, zajímavých hráčů a práce s fanoušky stadiony zaplnit. Má Baník podobný cíl? Lze k němu dojít a pokud ano, jak?
Samozřejmě, že Baník má stejný cíl, ale bohužel naše limity jsou ve stadionu a bezesporu bychom potřebovali i sportovní úspěch. Pak je vše o něco jednodušší.
Jednou z novinek podzimní části byly food zóny. Osvědčil se tento koncept a má to kromě větší spokojenosti fanoušků i další, například ekonomický význam pro klub nebo jeho partnery?
Naprosto. Dokonce bych řekl, že vše proběhlo nad očekávání a fanoušci tuto naši aktivitu velmi kvitovali. Co se týká ekonomického významu, tak ten pro klub nebyl prvořadý. Hlavním smyslem je zpříjemnění návštěvy stadionu všem fanouškům a zlepšení servisu. Chceme, aby lidé měli při výběru občerstvení co nejvíce možností. I proto jsou podmínky nastavené pro jednotlivé „stánkaře“ velmi příznivé.
Kromě S se do mnohem intenzivnější práce s fanoušky pouští další kluby, namátkou Teplice nebo Hradec. Uvažuje Baník třeba o aplikace pro fanoušky nebo nějaké další novince, která by je s klubem víc propojila?
O aplikaci samozřejmě uvažujeme. Ale v širším kontextu, protože aplikace musí mít provázanost i s ticketingem či s benefitním systémem pro fanoušky. Dělat nějaký „polotovar“ jen proto, abychom měli appku, to nedává moc smysl. A tady bohužel, jak jsem již říkal, narážíme opět na limity stadionu. V tomto konkrétním případě na turniketový systém, který je jedním z nejstarších v Evropě. Stává se nezřídka, že kolabuje. To je věc, která se musí vyřešit s vlastníkem stadionu.
Když se v okolí ptám, co se lidem na komunikaci klubu líbí, tak zmiňují představovací videa hráčů, formát Q&A s Luďkem Mikloškem. Představovačky bývají vážně dobré, jak dlouho dopředu o příchodu nového hráče víte a jak scénáře nebo nápady na videa vznikají?
O příchodu nového hráče víme dopředu maximálně dny, někdy také pouze hodiny. Proto ihned po informaci, že přijde nový hráč, máme poradu celého týmu a snažíme se najít správný koncept pro daného hráče. Ideální je, když víme o nějaké jeho vlastnosti, přednosti nebo koníčku, to se pak máme čeho chytit. Největší roli v tomto hraje náš kameraman Michal Rada, protože je takovým garantem toho, co bude vkusné a hlavně reálné, neboť od nás přichází nápady na formáty videí pro hollywoodská studia (smích).
Jak jste spokojení s klubovým fanshopem? Mýlím se, když se domnívám, že pro klub je v současné době jeho provoz ztrátový?
To se mýlíte, chod fanshopu není v žádném případě ztrátový. Samozřejmě vždy je co zlepšovat. Příchodem nové sezony se ale můžete těšit na dost zásadní změny nejen ve vzhledu fanshopu, ale také na nový, široký sortiment.
Četl jsem, že jste za Baník dostal na starost zajištění zimního soustředění v Turecku. Můžete prozradit, jak dlouho předem se musí vše vyjednat? Od termínu po ubytování a soupeře. A jak jsou vybíráni jednotliví soupeři? Je složité dohodnou celky na kvalitativní úrovni Fortuna:Ligy?
Ano dostal, protože s tím mám ze své bývalé práce celkem bohaté zkušenosti. Příprava soustředění začíná již v letních měsících, kdy rozhazujeme sítě a provádíme průzkum „trhu.“ Poté nám náš partner z Turecka zašle nabídky a my si vybereme pět, šest možností. Zhruba v září pak vyrážím s týmovým manažerem na inspekci hotelů a hlavně tréninkových ploch. Samotné dojednání soupeřů pak probíhá v listopadu a v prosinci, kdy už většina týmu zná svůj hotel a mohou se začít skládat utkání.
Jako perličku na závěr, má některý z hráčů na soustředění speciální požadavky? Na stravu, regeneraci, ubytování nebo… třeba labutě z ručníků na posteli?
Musím říct, že opravdu nic speciálního. Služby jsou v Turecku opravdu na špičkové úrovni, tým má vše, co potřebuje. Nesetkal jsem se s tím, že by z naší strany byly nějaké speciální požadavky.
Co byste si přál s Baníkem zažít?
Asi to, co všichni další fanoušci – vyhrát titul a zahrát si evropské poháry.
Děkujeme Matěji Šturalovi za odpovědi a Marku Lorencovi za zprostředkování rozhovoru. Budeme rádi, když nám dáte vědět, zda máte zájem i o další rozhovory s lidmi, kteří pro Baník pracují. Tipy na jednotlivé respondenty rádi uvítáme.
Fanoušek Baníku od dob Mikloška a Hýravého. Promiňte mi (mé) chyby.