Baníkovský týden

Zápisky z Malty

Vzhledem ke skutečnosti, že nám náš milovaný klub nedává již dlouhých 10 let možnost vyjet za hranice vlasti k soutěžnímu utkání, opětovně k tomu využíváme přípravy. Ve střední Evropě v lednu běžně panují mrazy, proto vidina příjemných středomořských teplot je až příliš silná na to, aby ji šlo odolat. Ale pojďme popořádku.

Po loňském lednovém soustředění v Turecku, kde celé dva týdny všechny přítomné trápil vytrvalý déšť, se letošní lednové soustředění přesunulo na Maltu. Z části proto, že si zde Baník získal místenku a pobyt hrazený Tipsportem, z části díky výše uvedenému problému. Dle losu nás měly čekat dva vysoce atraktivní zápasy – s Brnem a Boleslaví (tak nakonec tedy Dunajská Streda :-)). Odlet do středozemního letoviska je plánován na páteční večer a již v odletové hale se ukazuje, že se rozhodně nebude jednat o výlet postrádající nudu a jiné veselé příhody. Na letišti se totiž schází několik desítek příznivců modrobílých barev. Společně s námi cestuje také čerstvá posila z Opavy s managementem klubu. Někteří pojali výlet velkolepě již v odletové hale, jiní se spravili až během letu. Po nezbytných ubytovacích procedurách se valná většina osazenstva sešla v podniku, který se tímto stal oficiálním večerním a nočním útočištěm po celou dobu zdejšího pobytu. Nicméně většina osazenstva se první den šetřila, druhý den totiž následoval brzký odjezd na utkání. Tam jsme se dopravili všemi možnými způsoby a nakonec se nás na maltském národním stadionu sešlo 82. Prezentovali jsme se také početnou vlajkovou výzdobou (King Baník, Slezská orlice, Havířov, Frýdek-Místek). Počet na přípravu, vzdálenost a věhlas Tipsport Cupu vcelku slušný. Fotbal bych si dovolil nehodnotit – byl v TV a od trénování jsou zde jiní a ti internetoví to nejsou. Po úvodní hymně jsme začali poměrně slušně a vytrvale fandit. To nám vydrželo po celé utkání. Ve druhém poločase některé chorály začaly samovolně měnit texty svých originálů a tak se ,,SK Slezská, z hornického města!“ nesl v podobě ,,SK Slezská, najebem se dneska, najebem se zítra, aji pozítří!“. Chorál pobytu byl tímto vybrán. Po zápase jsme na děkovačku nečekali, ostatně moc za co děkovat ani nebylo a vydali se vstříc poznávání ostrova. Většina osazenstva vyrazila do Vallety, velké množství osob navštívilo utkání místních klubů hrajících Malta FA Cup. O pohodovému sobotním večeru jsme se opět sešli na základně. Ovšem tentokrát v celkem obstojném počtu a o zábavu nouze nebyla. Vzhledem k tomu, že tento web čte vesměs vybraná inteligence z modrobílých (možná i jiných) řad, budu detailnějších zážitků prost :-). Každopádně na hotel jsme dorazili dorazili až časně ráno. V neděli, jediném volném dni našeho soustředění, nás přivítala azurová obloha a na leden velice příjemné a silné slunce. Teplota kolem 23°C tak většinu lidí donutila svlažit svá těla v bazénech a mořských vlnách, na slunci teplota jistojistě překračovalo onu třicítku. Po včerejším pozdním příchodu na hotel tentokrát následoval příchod brzký. Naši hráči nám možnost jet na 13:00 vzali svou sobotní prohrou s Brnem a tak jsme se už v 9 hodin museli  odstěhovat a vyjet na utkání hrané v 11:00. Na sektoru se nás tentokrát sešlo už pouze 60 (velká skupina jela v neděli zpět, další osoby naopak přiletěly). Tentokrát se na utkání přiletěl podívat také pan majitel. Zápas byl od toho sobotního o poznání ospalejší a to jak z tribun, tak z travnaté plochy. Zápas dospěl k remíze a tak musely následovat penalty. Z těch nakonec vyšli lépe naší soupeři z Dunaszerdahely. Baník se tak na finálovém Malta Cupu pořádaného Tipsportem umístil na 4.místě. Po zápase následovaly krátké rozhovory s hráči, focení a další různé nezbytnosti. Poté se někteří vydali na poznávání místních památek, většina pak zamířila na jednu pláž, kde trávila čas až do západu slunce. Večer už jsme se pomalu začali scházet na letišti, což znamenalo jediné, vyměnit opět letní oděvy za ty zimní. Vzhledem k tomu, že naše výjezdové fotografie z Malty a některé novinové články, upřesňující jak, kdy a odkud jsme se tam dopravili obletěly svět, byli jsme ostražití. Situaci po příletu to tak značně zkomplikovalo. Nicméně autobusu a několika autům přijela naproti početná akční skupina z Ostravy a tak cesta proběhla bez větších obtíží.

Na závěr bych chtěl začít z druhé strany. Po obou zápasech jsem si totiž přečetl některé komentáře. Nestačil jsem se divit, někteří po třech týdnech PŘÍPRAVY!! vyhazují trenéra Kozla, nestačí se divit prohře s druholigovým Brnem a peskují hráče za to, že my za nimi jedeme přes kus světa a oni si dovolí prohrát a pokazit nám tak dovolenou. Zodpovědně za všechny mohu říct, že sebevětší prohra by nám tento výlet nezhnusila. V poslední dekádě jsme byli zvyklí se brodit v nejhlubším prvoligovém bahně, jednou jsme se dokonce propadli do žumpy a teď se pomalu dereme zpět na výsluní. Pan Brabec stihl za pár let klub, jenž měl pouze jméno a znak (a neobyčejnou základnu lidí za sebou) postavit na nohy, vybudoval infrastrukturu, Baník má kde trénovat, mládež slibuje lepší zítřky. Bylo by dobré se chytnout za nos, zamyslet se a krátce vzpomenout na tuto temnou historii. Přestavba Baníku teď nějakou dobu potrvá, hráči se učí úplně nový herní styl, je jim důrazně vštěpován zákaz jednoduchých ztrát nákopem do neznáma. Do toho se slušně ukazují někteří mladí jedinci. Samozřejmě, ne vše je zalité sluncem a tak nás velké šachy budou čekat v létě (o tom více v jubilejním 80. díle baníkovského týdne). Nicméně my nejsme ti, co rozhodují o směru a řízení klubu, od toho je majitel a lidé, jímž on sám důvěřuje a kterým dal do rukou veškeré pravomoce. Neřešit výsledky přípravných utkání by mělo být na místě, stejně tak jako nebýt prudce negativní po jakémkoliv z ligových nezdarů. Baník se totiž aktuálně nedělá na okamžitý úspěch, nýbrž úspěch budoucí, úspěch, kdy budeme moci za hranice republiky vyjet i jinak, než na přípravné utkání! Pevně věřím, že právě nastavená cesta je správná. Léto nám ukáže, jak moc to myslí klub vážně.

Závěrem bych rád dodal, že tento výjezd se na žebříčku zážitků majících něco společného s Baníkem umisťuje velice vysoko a neodpustím si tak jedno klišé – kdo nevyjel, může litovat. 🙂 Doufejme, že se klub i příští rok obloukem vyhne Turecku (Kypr bychom brali) a my tak budeme mít možnost opět trochu vyhřát lednem zmrzlé kosti společně s naším klubem a třeba společně budeme atakovat hranici sta lidí.