Fotbalové úvahy Honzy Petruse

Repre pauza a náš nový stadion

Repre pauza dokáže být pro fanouška fotbalu nenáviděným obdobím. Osobně se řadím mezi ty, kteří se na zápasy nároďáku těší, ale po našem výkonu s Albánií mám zlost větší než před časem na Baník potácející se ve skupině o záchranu.

Člověka štve neinventivní trenér Šilhavý, tým hrající dlouhodobě na jistotu účasti na EURO a rezignující na svátek fotbalu v podobě mistrovství světa nebo tristní domácí návštěvy a neexistující atmosféra, což gradovalo ve čtvrtek, kdy si člověk nebyl jistý, zda doma náhodou nehraje Albánie.

Na sítích se rozjely diskuze ve snaze zjistit, proč je FAČRu jedno, že nemá vyprodáno a proč se zápasy s týmy druhého sledu nehrají častěji v Ostravě, kde je na mnoha sportovních akcích tradičně mnohem lepší atmosféra než v akcemi přesycené Praze. Vše korunovaly fotky chorea z přípravného zápasu U18 v Uherském Hradišti, kde se členové tamního kotle za podpory pár lidí od nás prezentoval povedeným choreem. Jak na Twitteru trefně poznamenal novinář Jaroslav Plašil, Albánii v Ostravě s lístky minimálně za polovic by český tým i přes snad nejhorší možná střídání udolal. Pověst Ostravy jako sportovní Mekky s nejlepším publikem nás předchází.

To se ale dostáváme k evergreenu fotbalových diskuzí, jímž je v Ostravě chybějící fotbalový stánek Baníku, který by pak mohl pravidelně hostit i reprezentaci. Na Twitteru jsem si dovolil nazvat případný nový svatostánek jako gamechanger. Zápasy reprezentace s týmy, které z objektivních důvodů nepotřebujeme hostit v Praze, by byly jedním z mnoha přínosů této stavby. S ideální kapacitou okolo 25 tisíc by Ostravu už ani nebylo myslitelné obejít.

Velikost stadionu vyvolává velké emoce. Snažit se o malý stadion zdá se mi z několika důvodů velmi nemoudré. Vůbec například nerozumím, proč si někdo myslí, že by se měl stavět druhý 12-15 tisícový stadion, když už 15 tisícové Vítkovice máme. Z mé zkušenosti Češi neumí přemýšlet strategicky, ani dlouhodobě dopředu a nepřekvapuje mě tedy, že si část veřejnosti myslí, že stavba, která má fungovat příštích 50-60 let, může být osekána na jakousi domnělou minimální kapacitu, nebo že je nutnou podmínkou výhodnosti takové investice stadion bezpodmínečně na každý zápas Baníku vyprodat.

V Evropě by stadion zapadl mezi velikostní průměr a pohledem zdáli by se nejednalo o nijak výjimečnou, ani předimenzivanou stavbu. Shodnou kapacitu mají například naši jmenovci z Górnika Zabrze (24 563) na polské straně hranice, podobně velký je stadion Galgenwaard (23,750), kam jsem chodil v Utrechtu třeba na současného nejlepšího ofenzivního hráče naší repre, Vaška Černého, když tam byl zapůjčen z Ajaxu.

S novým stadionem by odpadly některé omezující faktory, kterými jsou vlastnictví pozemků, které blokují rozvoj pořádné fanzóny. Lepší by jistě byly i VIP prostory pro ty nejdůležitější klubové partnery. Nový stadion by byl logickým impulsem ke zvýšení návštěvnosti, protože moderní komfortní prostředí přitáhne víc lidí a všichni by v Ostravě byli zvědaví na to, jaký bude nový stadion Baníku.

Na stadionu bez atletické dráhy by se rapidně zlepšila viditelnost, která je zvlášť z míst za zatáčkami špatná. Tribuny v těsné blízkosti hřiště by zaručovaly pekelnou atmosféru při těch nejdůležitějších zápasech. Co dokáže nový stadion s atmosférou a návštěvami, vidíme právě v těchto týdnech na příkladu Hradce Králové, jehož  stadion Pod Lízátky vstaly z mrtvých a zčistajasna to tam vypadá jako v západní Evropě. Klobouk dolů. Objektivních plusů hovořících pro nový stadion je tedy hodně a i když je dočasné řešení ve vítkovickém vyhnanství v mnoha směrech dostačující, není to tam v žádném případě stoprocentní.

Rozhodující jsou ale stejně nakonec peníze. Financování stadionu bude oříšek a jak mnozí správně poznamenávají, bez spoluúčasti města se pravděpodobně neobejdeme. Otázkou, kterou opakovaně pokládá novinář Luděk Mádl, je, proč do klubu nesypou více peněz úspěšné lokální firmy.

Proč firma Hyundai jako jeden z největších a nejbohatších zaměstnavatelů v kraji není schopna Baník podporovat víc než doposud? Zatím je partnerem české reprezentace a sponzoruje baníkovskou akademii, ale taková Hyundai aréna by byla úžasnou reklamou a zároveň dalším symbolem města, zvlášť když peníze z Korei nejsou zatíženy krví nebo utrpením autoritářských režimů, jako je tomu u peněz z arabského světa nebo u jednoho českého klubu, který na prsou nosí čínskou rudou hvězdu.

Budoucnost baníkovského fotbalového svatostánku je stejně nejistá jako kvalita výkonů české reprezentace v nadcházejících měsících. Každopádně je to téma, kterému stejně do budoucna neutečeme. Hrát na stánku městského rivala se dá po nějakou omezenou dobu tolerovat, ale sportovně a fanouškovsky je to absurdní.

Urychlit řešení celého problému mohou v mých očích asi jen výrazné úspěchy áčka. K tomu bude už příští týden potřeba bodovat na hřišti Bohemky. Pro nás to znamená jedině, že se po nešťastné reprepauze zase uvidíme na ochozech!

Komentáře nejsou povoleny.